Sommarlov

Nu var det dags att fatta pennan igen, åtminstone bildligt talat, och hjälpa Frode berätta vad som hänt.
Först har jag en egen personlig fundering om vad Ronja egentligen är för en figur. Hund eller? Jag är inte helt säker, men jag blir mer och mer övertygad om att hon är en Svartvit flugsnappare. Fast hon nöjer sig inte med att snappa flugor, hon snappar humlor, fjärilar, möss och säkert skulle hon snappa flugsnappare också om hon bara hann. Men ännu så länge har småfåglarna varit allt för snabba för henne. Själv åker man som en vante bakefter Ronja, då hon tar ett skutt för att snappa något som åker ner i magen snabbare än en gris blinkar. Fast nu är det Frodes tur att berätta.

Jag har det ganska lugnt nu, badar lite och bär på en och annan pinne. Alla jobbar, det är bara vi hundar som  har lov. Midsommarhelgen var matte ledig och vi följde med hennes morfar för att kolla på en björnide. Ronja var den som kollade mest och längst in, hon blev lite smutsig i pälsen av det. Ronja är för övrigt ganska ofta smutsig i pälsen, hon gillar nog att var sån, det gör inte jag. Jag håller mig ren och fräsch utom när jag hittar parfymerade saker. "Axe for men" är inte riktigt det jag tänker på när jag snackar parfym heller, nej ruttet ska de va!



På midsommardagen var vi till Laisälven och tittade på blommor, eldade och grillade korv, det är livet på en pinne tycker jag. Om jag bara slapp sitta bunden så skulle det vara ännu bättre, men nu är jag portförbjuden i djurens barnkammare.



Den gågna helgen åkte vi till Norge, hem till mammas hemstad, Trondheim. Vi bodde i tält ute på en åker och det var väl ganska kul. Det bodde några skator på campingen som störde friden när man skulle sova bara. På söndag var det sommarens första utställning för min del och jag fick en alldeles egen rosett som det stod BIM på. Skulle ha fått en vit som det stod Cacib på om gammelmatte inte varit så snål så hon inte köpte den åt mig. Hon tycker att vi har så mycket rosetter redan så att vi bara hänger upp de finaste, men alla mina rosetter är lika fina tycker jag.



På vägen hem hade vi pickninck och det gillar jag om det serveras grillad kyckling. Jag och matte delade på kycklingen en bit till mig och en bit till mig och... en bit till matte.
Nu drar vi till Gällivare. Det blir bara vi hundar och gammelmatte så då ska vi leva bus, men mer om det sen.
Sommarhälsningar från Frode och hans vänner