Top of Arjeplog

Hej på er!

Nu ska jag berätta lite mer om min och gammelmattes toppjakt! 
Gammelmatte har ett fint startkort men det har inte jag, hon tror inte att hundar får köpa såna och det kanske väcker uppmärksamhet om jag ska skriva hela mitt namn, Frode Estil. Kanske någon tror att det är den norske skidlegenden som vandrar runt i Arjeplogsfjällen och inte en liten röd hund med ringlad svans. 



Vi började ju med Välbmabouda i början av juni och sen låg vi lågt i en månad innan vi gav oss på nästa topp. Nu fick Malin följa med oss upp på Renberget. Det var en härlig promenad och vi planerade höstens kommande jakt.
När mamma skulle jaga på Renberget i höstas blev det fiasko hon hittade en hare och hamnade vid OK-macken och där fanns inga tjädrar just då. Men jag ska sköta mig och bara jaga tjäder när jag får chansen.
Det var mycket mygg som vanligt i sommar, så vi fikade inne i Renbergsstugan innan vi gick ner igen.



Från altanen ser man Uddjaur med alla holmar och några höga fjälltoppar mot väster. Innan sommaren är slut måste vi åka ditåt för att gå upp på någon av dem.



Topp tre blev Akkelis och dit tog vi med gammelhusse. Det var premiär för gammelmatte att besöka Akkelis på  sommaren. Tidigare har hon åkt skoter upp när matte var en liten valp och det var länge sen. Vi hittade lite snö på toppen och det tyckte Bina var dagens högpunkt. men hon är lite barnslig den goda Bina.



Akkelis är ett jättefint lågfjäll där man kan vandra omkring länge. Där bodde tre renar som jag kände för att jaga runt ett tag bara för tränings skull, men ett koppel hindrade mina planer. Gammelmatte låg på alla fyra och tittade på alla blommor som växte där. Här har hon lyckats få med både lappljung och fjällgröna på samma bild.



Från Akkelis ser man ännu fler av Uddjaurs holmar och långt bort kan man ana Mullholm och Myrheden där jag har min egen favoritplats.


 
Topp fyra besökte vi för en vecka sen. Då åkte vi upp till Stenudden för att besegra Gibnotjokko och dit följde både matte och Malin med. Där finns ännu mera jaktmarker när hösten kommer, men jag tror inte gammelmatte känner för att gå upp på toppen då. Hon stånkade och stönade och bråkade med de eviga myggen, men med hjälp av Bina så kom hon upp.



Ronja och Malin hittade en gammal tall som nog vuxit upp för många hundra år sedan. Matte försökte räkna ut vem som var kung i Sverige på den tiden, kanske Gustav II Adolf eller någon annan mossig gubbe.



Uppe på toppen var det mest en massa sten och ganska sterilt men det fanns lite ved så det blev varma mackor och kaffe åt de som gillar sånt. Jag avstod från båda delarna!
Utsikten var jättefin och man satt nästan rakt ovanför vägen och kunde titta ner på bilarna som såg ut som leksaker ungefär.



Jag försökte mig på att klättra upp till den verkliga toppen, men den var lite instabil och svår att få grepp om med tassarna så jag fick nöja mig med att titta på den men jag är i alla fall nöjd med mig själv.



Nu återstår en topp innan utmaningen är klar, men man får så klart gå upp på fler om man vill och hinner.
Jag återkommer med fler rapporter senare i sommar.
Ha en skön sommar!
Frode

Tarro m familj

Ser helt underbart ut! Vilken lyx ni har som bor nära fjällvärlden! :-)