Jag har haft semester

   Jag har varit på semester i min fars hemland. Där regnade och blåste det mest hela tiden. Jag som skulle sitta utanför husvagnen och titta på havet och fixa solbrännan, har fått ligga i husvagnen med hörselproppar för att regnet smattrat så hårt på taket.  Min stolliga morsa har legat och darrat eftersom hon tror att jordens undergång förebådas av häftiga skyfall, men jag vet bättre än så och tar det lite lugnare. 
 
 
Tack och lov regnade det inte riktigt hela tiden.  När vi var på utställningen i Uleåborg var det mest uppehåll och lite sol emellanåt. Jag fick springa runt och visa upp min vackraste sida för alla som ville se den och det tycker jag är kul. 
 
 
Jag fick några stiliga rosetter och flera pokaler som kan stå på en hylla och samla damm. Min gammelmatte älskar inte städning så hon vill gärna ha saker som samlar damm så hon slipper städa upp det. Kanske det är fel taktik för någon som inte gillar städning. 
 
 
Jag fick en ny kul leksak som fick mig att hoppa högt av glädje tillsammans med Malin och sen ville matte att jag skulle stå stilla och bli fotograferad med mina rosetter och pokaler...
.... Och visst, jag stod där en stund, snäll och from som ett lamm och bidade min tid. Och sen drog jag! Hade tänkt se Uleåborgs nattliv utan att någon skulle hindra min framfart. Det är inte kul att alltid ha ett koppel med vidhängande människa att dra på när man är ute på stan. Vem kan ragga upp en snygg tik för en trevlig, mysig träff på tu man tass, när man aldrig får rå sig själv? Tyvärr blev jag infångad innan jag hunnit så långt på min färd.
 
 
I Finland finns det smådjur har vi sett. Små hemska, djävulska blodsugare som sitter i alla buskage och väntar på en hund att hoppa på. Jag föredrar mygg mot fästingar alla gånger. Mamma fick en som sög sig fast i hennes ögonbryn men den upptäckte Malin innan den blivit allt för stor och tjock.
 
Efter husvgnssemestern har jag haft bärplockningssemester och det är bra mycket bättre. Skogen är verkligen min plats på jorden och Ronjas och Binas med. Själva bärplockningen är mindre intressant men där finns så mycket annat trevligt att titta på och det ger en försmak inför den 25 augusti.
 
 
Lite fiske hann jag också med och vi fick några abborrar. Vädret var kanonfint och det var ju tur att matte hade sett/läst fel på schemat så hon fick en extra veckas semester helt oväntat när det var så härligt.
 
 
När ingen har tid att fiska med mig så fiskar jag själv. Har upptäckt att vassen är full av smågäddor som man kan smyga sig på och försöka fånga. Det är superspännande och det kan jag hålla på med i timmar om ingen stör mig.
 
 
Nästa gång vi hörs ska jag berätta lite om mitt nya jobb och kanske om jaktpremiären 
Ha det bra/ Frode