Var sak har sin tid...

 ...arbete har sin tid och fritid har sin tid...
 
Jag har jobbat och jobbat. Först hjälpte jag matte med skogsinventering, men det måste ha blivit något fel för en av dagarna såg jag ingen skog alls, fast jag satte mig på en stubbe och spanade bort i fjärran. Vi inventerade skog som redan var avverkad och då är det för sent. Att räkna årsringar på träd som är sågade till brädor känns lite fånigt.
Jag sitter på en stubbe som skulle ha varit ett så kallat naturvärdesträd men, men....
 
 
De flesta dagarna var fina med gammal mysig skog av bästa sort. Allt var nyckelbiotop bestämde jag och ska skyddas från avverkning. Jag vet inte vad matte bestämde, hon hade sista ordet, det var ju i alla fall hon som fick lön för arbetet. Men jag såg bara massor av rödlistade- och signal-arter.
 
 
 Min lön var mer av mer "in natura" så att säga, att få titta på fåglar och se fram mot höstens jakt och drömma om stekt tjäder. 
Tyvärr såg vi inte många kycklingar, det verkar inte som om det varit en bra sommar för skogsfåglarna. Nästan bara ensamma hönor utan barn. Inget för "ensam mamma söker" alltså. 
Undrar om det kan var något, reality-TV, direkt från skogen.
 
Här är tre förslag  :
Idol: Slutet av maj. En jury bestående av en gammal vresig bofink en ung snygg koltrast och en gammal blåhake som varit sångstjärna i ett tidigare liv. Sen får alla fåglar i grannskapet göra audition och bli antingen hissade eller dissade.
Let´s dance: Juryn, två tranherrar (som gillar tranherrar) och en brushane bedömer kråkor, svanar och måsar i trandans och brushanespel.
Ensam mamma söker:En älgko med tvillingkalvar, en rävtik med åtta valpar och en harhona med en kull ungar som hon gömt i ett snår för att inte avslöja att hon är upptagen. Sen får de tio killar var att välja på. De går på date och träffar barnen och till sist kanske det blir bröllop.
 
Vilken kanonidé, måste kontakta TV4.
 
 
  När jag var klar med inventeringsjobbet fick jag ett mycket tråkigare jobb, att stapla ved. Ved hör till livets värmekällor på många sätt. Ved har definitivt ett underskattat värmevärde. Den värmer när den ska huggas, klyvas, staplas, köras in i källaren, staplas och till sist när den eldas upp. Mer än man kan säga om bergvärme till exempel.
 
 
Bina kan reta gammelmatte på bästa sätt, hon hittar allt möjligt som hon anser jaktbart och är sällsynt tjurig när gammelmatte försöker få stopp på henne.
I flera timmar skällde hon på fem fina bläsänder medan gammelmatte plockade blåbär och när hon skulle hem var Bina absolut inte klar. Och inte gick det att skrämma änderna heller. Gammelmatte fick plaska runt i kallvattnet ett bra tag och hon sa både en och två fina svordomar det hörde jag nog :-)
 
 
Jag har även hälsat på Risti och det var ett helt år sedan sist så hon hade blivit en riktigt stor och snygg tjej som fick mig att drömma om finska lappspetsar igen.
Har en känsla av att jag blivit lurad på Ronja ännu en gång. Hon luktade gott och trevligt i slutet av augusti och sen försvann hon och kom inte tillbaks förrän tre veckor senare så jag anar att jag blivit lurad som sagt var.
 
 
Jag och matte har köpt en ny bil och den är snygg och jättetuff. Nu ska vi åka runt i Umeå i vinter och ragga upp snygga tikar som får åka med och sitta med mig där bak och mysa. 
Men först är det jakt som gäller!
 
 
Skitjakt på er allihop / Frode
 
 
 
ulrika

you made my day again :)