Jag, Frode, en hund i mina bästa år!?

 Hej!
Jag har alltid tyckt som Karlsson på taket, att jag är en lagom tjock man i mina bästa år, men den senaste tiden har jag känt att åren börjat smyga sig på mig. Jag hörde att min bror börjar höra dåligt och även om min hörsel fortfarande är lika god som tidigare så gör det mig nervös. Selektiv hörsel är en sak men dålig hörsel är något helt annat. 
Det är nu mer än tio år sedan jag såg dagens ljus bakom en bokhylla på Smedjegatan i Arjeplog. Varför bakom en bokhylla frågar ni er kanske? Ja, det var för länge sedan när vi bodde i ett pyttelitet hus och mamma Jonna fick låna Malins "rum" bakom bokhyllan. Som ni förstår var Malin nästan lika illa behandlad som Harry Potter även om hon slapp bo under en trappa på den tiden. 
Min tionde födelsedag firade jag på bästa sätt, jag fick en dag nästan för mig själv! Jag är inte överdrivet intresserad av att dela med mig med andra, framför allt vill jag inte dela kvalitetstid med de övriga hundarna. Men mer om det lite senare.
 
 
Som vanligt här i Norrbottens inland så kom vintern med besked och det allt för tidigt. Jag som är lite bekväm av mig gillar inte att det blir tjock snö. Det är bara Flisa som är dum nog att inte låta lite snö stoppa henne utan hon försöker jaga på som inget hänt.
I december gjorde vi årets sista kaffeeld utomhus och nästa gång vi ska elda utomhus så blir det att skotta rejält för att hitta eldplatsen.
 
 
 Strax innan jul tog jag upp kampen med mården som jag inte lyckades skälla fram under lingonplockningen. Om det berättade jag ju förra gången jag bloggade.
Nu åkte jag och gammelmatte på en skidtur i kanonföre och letade upp ett lämpligt träd att montera upp en mårdfälla i. De hade snöat rätt mycket innan men det var ändå bra håll i snön så både jag och gammelmatte höll oss ovanpå.
Nu kan jag för övrigt meddela att det snöat så mycket efter detta, att om gammelmatte sjunker ner i snön får man vara glad om tofsen på mössan sticker upp, men det var en parantes. 
 
 
 Fällan blev uppsatt och agnad med diverse godsaker som lapphundar och keeshondar direkt skulle äta upp om de fick en chans, ju äckligare, ju godare tycker de. Jag hoppas att mården har samma smak. Ännu så länge har jag inte fångat någon mård men vintern är ju lång. I matte Sandras, och gammelhusses andra fällor har det i alla fall fastnat några mårdar så förhoppningsvis klarar sig någon fågel från att bli uppäten.
 
 
Julafton firades i lugn och ro. Jag fick goda presenter som jag åt upp direkt. För första gången sen jag föddes så var Malin inte med på julaftonsfirandet. Somliga valpar flyttar hemifrån på riktigt medans jag får dela huset med Flisa i all evighet. Ylvis kommer också hem med jämna mellanrum så honom har jag inte heller blivit av med. Och nu ska jag få nya barnbarn igen och jag är rädd för att någon av dem inte heller kommer flytta härifrån. 
 
 
 I mellandagarna fick jag storfrämmande med betoning på STOR. Det var två underliga hundar som inte kunde prata rent. De gillade koav och hambuajare bättre än stekt tjäder sa de. Jag tror inte att de hade en susning om vad en tjäder är faktiskt, men kommer man från Hylte så vet man väl inte bättre. De berättade att hemma hos dem så regnade det mest hela tiden och de tyckte att det var såå mysigt med snö!
 
 
På årets sista dag fyllde jag tio år och jag firade på bästa sätt med en hel dag där jag stod i centrum. Vi började med en skotertur som bara jag fick följa med på. Vi körde till vår koja och skottade av taket. Dagen innan hade jag och gammelmatte åkt för att göra det men vi kom inte så långt. Det berodde visst på bränslebrist sas det, annars fattade jag inte varför vi stannade mitt ute i skogen och satt där och väntade och väntade. Gammelmatte funderar på att teckna assistansförsäkring till sin skoter och det kan hon nog behöva. Gammelhusse som fick köra till oss med bränsle muttrade ganska mycket. Han tyckte att vi borde fått gå hela vägen hem! 
 
 
 Här hjälper jag till med takskottningen utan att ramla ner från taket. Jag är i vanliga fall inte så förtjust i höjder men det gick bra att gå upp på taket från den lägsta sidan. På nyårsafton är dagen kort och solen orkar knappt visa sig över horisonten, nu när det gått drygt tre veckor så märks det redan att dagarna blivit mycket längre.
 
 
 Efter skoterturen fick jag pannkakstårta med köttbullar och presenter.
Tio trisslotter fick jag, en för varje år. Jag fick hjälp med skrapningen och vann 300 kronor som jag inte bestämt mig för vad jag ska göra med. Blir det fler lotter eller godsaker eller något annat? Jag fick även paket med tuggben och det fick de andra hundarna också fast jag ville behålla alla själv.
 
 
 Jag ska berätta något i förtroende. Jag har hört att mina kulor ligger illa till. Så här efter jul väcker det frågor, handlar det om julgranskulor eller... Det har något att göra med att jag har allt svårare och svårare att hålla koll på mitt kissande när någon av tikarna löper. Jag har även allt svårare och svårare att lägga band på mig själv och det kan jag berätta för er har med min ålder att göra. Jag vet med säkerhet att även om stubben är gammal kan kvisten vara av bra kvalitet men kvisten blir äldre och äldre och det börjar bli dags att få använda den igen innan det är för sent!!
Det finns alltså en liten risk att nästa gång jag skriver så har jag förvandlats från en riktig man till en hen och hur det ska gå vet ingen.
Hälsningar Frode