Lite ditt och datt från min horisont



Det är en ganska härlig tid för en hund just nu. Antagligen är det rätt skönt för en männinska också men det kan jag ju inte veta säkert. Det är skönt ute och absolut myggfritt och tidigt på mornarna är det dessutom skare så att jag kan springa omkring och hämta pinnar överallt.
I mitten av mars var vi ute på skidtur efter ett skoterspår när det plötsligt stod en jätteälg och spärrade vägen för oss. Älgen hade en kalv också som var alldeles nog stor för min smak. Kalven står faktiskt gömd bakom sin mamma fast men inte kan se det på bilden. Vi skällde som besatta men inte flyttade sig jätteälgen för det. Inte förrän matte och gammelmatte kom lite närmare klev den av spåret och försvann in i skogen med långa kliv.



Sen har jag haft påsklov också och solat och mått gott. Det har blivit en hel del skoteråkande fast det gillar jag inte riktigt, jag föredrar att gå på mina egna tassar dit jag ska. På ett ställe såg jag järvspår. Tur att jag inte såg själva järven för det luktade inte gott om hans fötter. Tror att det är nog en obehaglig rackare att möta om man är en liten hund eller ännu värre om man är ren.
De här renarna var några magra stackare som nog hoppas att våren ska komma snart så att det börjar växa igen. Det är en tuff tid för alla vilda djur nu innan all snö försvunnit. Det är en tuff tid för mig också förresten, jag är mager som en vinthund. Det är kärleken som ger mig aptitproblem. Ronja är avgjort mer intressant än vad hon någon gång varit. Min familj är lite less på mig nu, de tycker att jag piper. Matte är dessutom så less att hon försvunnit. Hon är visst på nåt ställe som heter Schweiz och sen  ska hon till ett annat ställe som heter Sousse tillsammans med Malin och här sitter jag och kan inget annat.



Jag måste bara få visa en bild på vad Ronja pysslat med i påsk, hon har pimpelfiskat. Med sin egna tänder fångade hon en abborre som vissarligen hade ett ganska begränsat utrymme att simma på men jag tycker ändå att hon var duktig. Jag tycker bara att fisk är äckligt. Om det inte är stekt lax för det gillar jag, tror att jag ska beställa det till middag!
/Frode