Jag har fått ett osynligt andrapris på jaktprov, till vilken nytta?

Det finns en rolig historia om försäljaren som säljer både båt, båttrailer och bil, samt metkrok, till mannen som ska köpa tamponger till sin fru. Det har nästan min gammelmatte råkat ut för. Fast hon skulle köpa hörselproppar hade hon tänkt. Alltså gick hon och gammelhusse in på järnaffären för att köpa, ja ni minns vad - hörselproppar.
Tror ni att det blev några? Nej, istället kom hon ut med en ny Gore-texjacka och en Garmin Astro med tillhörande halsband som jag ska ha på mig. Det kostade nog åtskilligt mer än hörselproppar misstänker jag.
Nu kan i alla fall matte se vad jag har för mig, hela tiden. Hund sitter, står det. Fast jag bara luktar lite extra på ett ställe och om jag är hård i magen och behöver ta i lite extra länge så kanske det står att hund har ståndskall.



Första dagen jag hade halsbandet på mig så fick matte skjuta fågel i alla fall, så det var ju bra. Den här gången var det gammelhusse som gick med oss på jakt.
Vi hittade en renkalv som nyss blivit dödad av något läskigt rovdjur så jag blev lite rädd ett tag. Det blev matte också förresten, hon ville gå sin väg fort innan lodjuret eller björnen skulle komma tillbaks och lägga två människor och en liten hund till sitt matförråd.



Sen var det, det här med jaktprov. Jag har haft det lite problem med uppladdningen inför jaktprovet. Eller rättare sagt var jag våldsamt uppladdad, men inte för jakt precis. Ronja har nämligen precis löpt klart, så jag har laddat upp med svält och kärlekstårar. I dag var faktiskt första dagen jag kände för att äta på en knapp vecka, så just nu är jag nog som den enda tjädertuppen i Reivoreservatet kommer att vara i vår- både seg och mager. Det var nämligen gott om hönor och ont om tuppar på jaktprovet.
Jag kutade i alla fall på det värsta jag kunde och skällde på de fåglar som jag hittade, sen kom främmande karlar och skrämde fåglarna för mig så jag fick leta nya. Tacka vet jag matte, hon skjuter i alla fall fågeln.
På lördag kväll fick jag veta att jag var dagens bästa hund och att jag fått ett andrapris. Men var är det priset?  Jag har i alla fall inte sett till det!

 

Till vänster sitter Gunnar Andersson, han skrämde mina fåglar på söndag.
I mitten sitter Leif Hedlund, han skrämde mammas fåglar båda dagarna.
Och till höger sitter Staffan Forslund som skrämde mina fåglar på lördagen.

Ingela, Martin, Tarro & Selene

GRATTIS Frode till andrapriset!!! Jättekul, vad duktig du är!! :-)