Juni del 1

Jag har mycket att berätta om nu. Tyvärr är min spökskrivare lite lat så det har samlats på hög, men nu har jag tvingat henne till tangentbordet. Jag får nog lov att dela upp allt på tre delar annars blir det lite för mycket för henne.

Till att börja med så har matte äntligen kommit hem efter skolan och en månads Sverigeresa. Det är bara ett problem, hon är verkligen urtråkig. Om dagarna springer hon runt i skogen och tittar på träd utan tjädrar i, och på kvällarna sitter hon och glor på en dataskärm. Matte fattar inte att hon ska plocka fram alla de roliga leksaker som hon har i garderoben och leka med mig. Och detta trots att jag ger fina vinkar så fort jag kan. Vad mer kan jag göra än att ställa mig på bordet och gnälla lite? Dansa? Spela kastanjetter? Undrar om hon skulle se mig då?



I början av juni hittade jag en ny hobby. Jag har alltid gillat fiske men inte förstått hur spännande det kan vara när man använder nät. Tidigare har jag inte fått följa med, de är rädda att jag ska trassla in tassarna i nätet, men gammelmatte lät mig hjälpa till. Hon ville att jag skulle ro, men det är inte min starka sida, så jag höll utkik istället. Utkik efter fisk! Jag tyckte gammelmatte var outhärdligt långsam när hon tog loss varenda fisk innan hon drog upp nästa. Jag hängde över kanten och såg hela tiden nya fiskar som behövde dras upp.





Vi fick flera sikar och en liten gädda, som förde ett väldigt liv. En gädda har jag fått tidigare men den var mycket större och mer skrämmande. Jag tycker bättre om sik bara jag slipper äta den. När det gäller fisk är det bara lax som är riktigt gott men det vet ni väl redan att jag tycker.

Senare på dagen åkte vi till Laisälven för att titta lite. Det var väldigt vackert där men jag gillar inte att vattnet rör på sig så vildsint. Just där vi var så var det inte så farligt men bara en liten bit bort forsade vattnet fram helt galet, tänk om jag skulle trilla i och åka med i forsen. Det är sånt som kan få mig att drömma mardrömmar.



Nej nu får det räcka för denna gång. Nästa gång ska jag berätta om min Umeåresa.
Somriga hälsningar Frode