En rosa rosett, en stor gädda och Kung Frode av Skarjaks

Som ni kanske läst så fick jag en rosa rosett när jag var till Piteå på utställning. Jag tycker att utställningar är jätteskoj. Jag satt och tittade på finalen och njöt i solen, när några som satt bredvid sa "att det ser ut som han sitter och ler" och det gjorde jag, för jag tycker att det är så trevligt med utställningar och rosetter. Hoppas att det blir en kul helg när jag ska åka till Vännäs om tre veckor.



Jag nämde nåt om vad som göms i snö kommer upp osv. senast jag bloggade.
Om man inte passar sig, så kan det som kommer upp på våren resultera i att man får sig ett bad och borstade tänder. Vi hälsade på Bolla och Tilda förra veckan. Ja, Bolla har flyttat till mattes mormor och morfar, det har jag glömt berätta, så det gör jag nu.
I alla fall så hade Bolla hittat en skatt. Det äckligaste gammelmatte hade sett och luktat på sa hon. I höstas hade det nog varit en hare men nu var det en stinkande massa som jag verkligen tyckte luktade gott och inte bara jag. Det blev massbad och tandborstning för oss allihop. Tänk dig att du hittat en flaska Chanel no 5 och sen kommer nån och hävdar att du ska badas in på bara skinnet bara för att du smort in dig. Det gör mig arg!

Sen tog vi båten för att se om det blivit någon fisk på näten som matte och hennes morfar satt ut. Jag tyckte det var superspännande att sitta och titta på snöret som sitter längst upp på nätet. Jag hade allt bra lust att plocka upp det i båten men det fick jag inte. Fast rätt vad det var så blev det riktigt dramatiskt för i nätet satt ett monster som var lika lång som jag och som hade riktigt vassa jättetänder. Det var en riktigt stor och tjock gädda som jag fann det bäst att passa mig för i alla fall tills den var riktigt död.



I torsdags gjorde vi en långpromenad i skogen och då såg vi en tjäderhöna som verkade alldeles sjuk, hon kunde knappt flyga. Matte som förstod att hönan bara lurades kikade på marken där hon legat och där låg sju ägg och en kotte. Vad som kommer ur äggen förstår jag men vad kommer ut ur kotten om tre veckor?!



Jag har fått intressant information om mitt namn. Tidigare har jag bara vetat att jag delar namn med en norsk skidåkare och det är väl i och för sig inte det sämsta men jag har fått höra att det är bättre än så. Det pågår nämligen namnfunderationer här. Jag ska få en ny flickvän och sambo och hon måste heta något på F. Så gammelhusse hittade namnet Fenja och det var då jag fick nya spännande uppgifter om namnet Frode. Det är nämligen kungligt! 

Kung Frode av Danmark hette en man för länge sen (enligt nordisk mytologi). Han ägde en stor kvarn, grottekvarnen, men det var ingen som orkade dra runt den åt honom. Då köpte kung Frode två jättinnor som hette Fenja och Menja och sen befallde han dem att mala guld och lycka på grottekvarnen åt honom. Tyvärr så var kung Frode en riktig typ och inte riktigt snäll med Fenja och Menja, så de hämnades genom att mala fram en armé som dödade Frode i stället. Av detta kan man lära sig att det är bäst att vara en snäll kung annars vet man inte vad som händer. Och jag är en snäll kung, oftast.