En sån sommar

Gammelmatte är utarbetad (påstår hon), hon behöver ta semester från semestern säger hon. Gammelmatte har ju berättat på hemsidan att vi varit till Finland och visat upp oss och efter det åkte matte och gammelmatte till Umeå för att börja fixa mattes nya lägenhet. Ja, ni såg rätt, matte ska flytta ifrån mig och börja plugga, ännu mer än vad hon gjort tidigare.
Det var tre dagars hårt arbete och två nätter på luftmadrass för gammelmatte. Första natten delade hon sängen med matte och varje gång nån av dem vände sig så gjorde den andra en liten luftfärd. Tror att matte fick mer fart och höjd på sina luftfärder för gammelmatte har så att säga lite mer tyngd. Den andra natten blev gammelmatte sjösjuk, för då gungade luftmadrassen som en båt i storm har hon berättat.
Ett arbetspass till, har både gammelhusse och gammelmatte gjort i Umeåt. Då var jag med och kollade in plejset och det var väl ganska schyst när vi åkte därifrån, inte alls så här stökigt och omöblerat.



Sen var det dags för ett arbete i min smak. Hjortronplockning! Det är inte ett dugg betungande för mig att hjälpa till med det. Inte för att jag gillar hjorton, det är bara Ronja som äter dem. Det finns nog inte något som Ronja inte äter, vad den hunden sätter i sig övergår min fantasi. Jag är mer försiktig och tänker mig för innan jag stoppar nåt i magen. Ska jag äta något så ska det vara gott, filé till exempel. Jag är inte kräsen med vad för sort, jag äter både ren-, älg-, fläsk-, kyckling- och lax-filé. Fast helst äter jag tjäder, det är det absolut bästa jag vet.
Fast nu gäller det hjortron och det faktum att gammelmatte tycker att det är varmt, svettigt och arbetsamt att plocka dem. Och ett nödvändigt ont, för äta dem det vill hon. Men jag hade skoj och så gillade jag den grillade korven som bjöds också.



I sommar har jag blivit utsatt för simträning också, allt sedan jag hoppade (ramlade) ur båten i våras och hade lite problem med att det blev långt till land. Tur att matte inte var med den gången, då hade hon nog bajsat ner sig av skräck, tror jag.
Mamma, Jonna, hon simmar som en fisk, hoppar i själv till och med. Jag behöver nog övertalas lite innan jag kliver i.



Sen blir det ju sån oordning på öronen när man ska skaka av sig vattnet. Titta bara hur jag ser ut med ett öra hit och ett öra dit



Nästa jobb var också trevligt. Jag hann nämligen med att skälla på en tjäderhöna under tiden. En av vägarna som vi brukar åka på för att jaga har passerat bäst före datum med råge och därför fick gammelhusse för sig att det var dags att göra något åt det. Oj, så många stenar de hittade och en del var ganska stora och tunga också. Det var också ett svettigt jobb för gammelmatte som jag börjar misstänka är en sån där klimakterie......... hon svettas nästan jämt säger hon, när hon inte fryser förstås, aldrig är det lagom.



Nu är det i alla fall dags för min bästa tid på året och jag hoppas att jag får vara riktigt mycket i skogen. Fast inte i morgon, för jag behöver vila en dag, även jag behöver ta semester från semestern!
Sandra

Snart kommer jag hem och hälsar på dig Frode och då lovar jag att vi ska ut i skogen och jaga. Jag längtar!