Januari



Nu är skidsäsongen här på allvar, tyvärr innebär det inte att jag får egna skidor på fötterna utan att jag får en skidåkare på släp. Det går väl an så länge den håller farten uppe och står på sina ben, men så är inte alltid fallet.

Sen är det full fart på skidåkarna på teve och även detta år måste jag finna mig i att Frode Estil inte åker. Petter Northug håller på för fullt, Eldar vann i lördags och Ole Einar han både åker skidor och skjuter, visserligen inte fågel, men i alla fall. Det är orättvist att mina bröders förebilder syns i teve hela tiden. Jag har funderat på om jag ska maila till Frode Estil den äldre och ta upp detta problem. Visserligen har han tagit OS-guld men det var ju länge sedan. Kan det vara dags för en come-back kanske.



Sen har jag ett problem som jag har tänkt på ett tag.
Sängen är för liten eller också utnyttjas den fel.
Allt är bra när gammelmatte jobbar eller gammelhusse är borta, då ryms vi bra. Det är när alla är hemma som det uppstår problem. Först i säng varje kväll är gammelmatte, sen lägger jag mig och när vi har sovit ett bra tag så kommer den där gubben och vill ha min plats! Jag anser att först till kvarnprincipen borde gälla. Det finns ett par riktigt rejäla mattor på golvet där han kan ligga. Han kan ta både täcket och ena kudden för de behöver inte jag. Nej, han hävdar att är jag som ska ligga på golvet, utan täcke och kudde! Jag är ju mindre och lättare så jag får ge mig.
När sen någon kliver upp nattetid för att göra "det jag gör utomhus"  så brukar jag skynda mig upp i sängen i hopp om att de ska fatta vinken och lägga sig på golvet men icke. De är komplett dumma.
Mitt hopp står nu till att gammelmatte ska köpa en trippelsäng på IKEA snart.
/Frode