Skrivkramp...

Hej!
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om, har kramp i tassarna och spända klor.
Kanske jag ska berätta om hur tokigt det kan bli ibland. Gammelhusse villade bort sig i skogen när vi var ute med skidorna. Jag som har lite koll på läget, var på ute rip-spaning efter ett skoterspår när han försvann. Jag tänkte att han kanske gör som man bör göra när man inte hittar, bakspårar sig själv och tar sig tillbaks till bilen och väntar där. Men icke, inte ett spår av gamelhusse vid bilen. Alltså bestämde jag mig för att gå hem och hämta gammelmatte så hon fick följa med och gå skallgång. Det var busenkelt, bara ta vänster vid OK och sen vänster igen vid Harrys. Sen är det bara raka spåret hem. Jag tror gammelmatte blev lite förvånad när jag knackade på dörren och bad om hjälp. Vi körde en sväng med bilen och spanade efter den förlorade skidåkaren men såg inget, men så småningom kom han i alla fall hem och påstod att det var jag som var borta!? Hur tänkte han då?

Jag och gammelmatte åker också skidor tillsammans och vi blir inte borttappade. Vi har det bara trevligt om än lite spännande. Ser ni STOP-skylten? Den sitter där, däför att skoterbron som vi brukar åka över ibland är lite risig och bara trafikeras på egen risk. Jag såg framför mig att en del av den skulle lossna och vi skulle flyta i väg som Tor Heyerdal nerför Vaukaselet. I bästa fall kanske vi skulle komma fram till Myrheden någon gång i juni. Det skulle säkert ha blivit både magert och kallt men kan man leva i en bil i snön i ett par månader så kanske vi också skulle ha klarat det.



Nåväl vi kom över helskinnade.



På en av skidturerna hittade vi en etta utan kök med torrdas. Tror att det var en orre som bott i den. Tänka sig att sitta och skita där man ska sova en hel natt. Fast det värmer väl där bak under en kort tid.
Nej skämt åsido, de är rätt smarta, orrarna och tjädrarna, som gömmer sig under snön som isolerar och döljer dem. Och det är väl klart att de inte kan kliva upp mitt i natten för att gå på toa, då blir de väl rävmat direkt.



När det gäller temat äta eller ätas så var det en liten sparv som blev sparvhöksmat utanför min hundgård. Han satt där helt cool och smaskade i sig middagen innan han flög sin väg. Det finns mycket spännande att se i naturen bara man håller ögonen öppna.



Så mitt råd är, se dig omkring så du inte missar något.
Hälsningar Frode
Molle

Vilken kul gammelhusse du har.. skyller på dig som hittar hem medan han irrar omkring, hahaha

Min husse brukar skidra med oss och då har vi selar med flexikoppel som sitter fast i ett baggenbälte på husse, nu vet jag varför ! så vi inte tappar bort honom.

Matte tar sparken då vi ska ut och då drar vi jättebra och vet du, matte blir prickig av solen...

Voff voff Molle med familj