Husdjur och flygande odjur

 Hallå!
Tacka vet jag vinter och kyla, då är det i alla fall myggfritt. Det är det inte nu!
Tror aldrig att jag sett så många mygg tidigare. Det går inte ens skälla för då flyger de in i munnen och åker ner i halsen och då får man hosta. Tro mig jag vet. 
 
 
 Matte har det särskilt tufft eftersom hon jobbar ute i skogen. Jag hade tänkt följa med, men det får jag inte. Det finns inga myggkläder för finnspetsar.
Jag undrar hur Pentti hade det när hon villade bort sig i skogen i fem dygn.  Bara mygg och knott, ingen mat och inga klappningar, stackars Pentti. Tur att hon hade Molly med sig. Men nu är hon hemma igen, hurra för det.
 
 
I förra veckan blev jag väldigt glad. Jag fick ett husdjur, trodde jag. En alldeles egen katt som var jättesöt. Oj vad jag misstog mig. Katten är inte alls min. Den verkar vara sin egen, även om den sover i Malins rum. Annars är den nog mest Binas. De leker och håller på, snart skäller väl katten som en hund.
 
 
I helgen har jag fiskat abborre och gädda och på sjön var det faktiskt hyfsat myggfritt och ganska skönt. Jag och gammelmatte tappade en gädda bara för att jag inte lärt mig använda håv. Att hålla fast en gädda i svansen med tänderna är inte det lättaste, så den ryckte av linan innan vi fått den upp på land. Nästa gång ska jag hålla mycket hårdare.
 
 
 På söndag ska jag med två av tjejerna (Bina och Bolla) på utställning i Gällivare. Hur det går då återstår att se.
Vi hörs!
Frode