Du ska ha ett stort och varmt tack Mikko....

 
...från djupet av mitt hjärta
När vi firade nyår tillsammans hade jag och Mikko ett riktigt man to man talk. Vi diskuterade hur vi killar inte får någon riktig chans att föra våra gener vidare så som vi själva vill. Våra människor gör sitt bästa för att begränsa vårt kärleksliv, känns det som. Visserligen har Mikko haft besök av några damer, däribland Ronja, men att inte få bestämma själv känns inte rätt säger han. När Mikko var riktigt ung, knappt mer än en valp lärde han sig ett knep som han delade med sig. Det gäller att spela ointresserad och låtsas som om det regnar ungefär. 
Det visade sig vara ett mycket bra tips jag fick. Tidigare har jag matvägrat och gnällt och skrikit och försökt tvinga fram en möjlighet till ensamtid med Ronja och Bina och jag skäms att säga det, min egen mamma. Men nu låg jag lågt. Jag åt min mat med god aptit och var hur cool som helst och sen slog jag till!
Gammelmatte och gammelhusse stod där med långa näsor och kunde ingentig göra. Det var bara att gilla läget
 
 
 Jag är bara orolig för att det kommer ett råttgäng och invaderar mitt hem om åtta-nio veckor men då tror jag att jag tar mitt pick och pack och flyttar till varmare trakter. 
 
 
När jag inte ägnat mig åt att föra mina gener vidare har jag roat mig kungligt i tjäderskogen. Jag tycker att jag haft bra flyt för det mesta, även om ett par hönor fått chansen att flyga vidare till ett annat år. 
Grilla falukorv går väl också an som omväxling till jakten, även om korv knappast kan kallas mat.
 
Nu hoppas jag bara på en lång och snöfri höst utan elaka baciller som sätter käppar i hjulen.
Hälsningar Frode