Den ljusnande framtid är vår och nytt för i år: Månadens bild

Hej och Gott Nytt År!
Visserligen är året redan 18 dagar gammalt, men om det börjat halvdåligt så kan det väl bara bli bättre, hoppas jag. Faran är väl bara att om det börjat riktigt dåligt så kan det kanske bli ännu värre.
Mitt nyår har inte börjat bra. Först är det Kilpi som flyttat ihop med matte i Umeå, det är illa. Sen är det råttgänget 3.0 som finns överallt och begränsar mitt livsutrymme. Dessutom hotar det att bli kvar både en kronprinsessa och en kronprins. Både Flisa och Ylvis ska i alla fall stanna mer än de åtta veckor som jag sett framför mig med fasa. 
Titta bara på dem, ser någon av dem ut att vara en lämplig efterträdare till den mest speciella Finnspetsen ever, nämligen Jag. Inte en chans, och kom inte och säg att de är söta!
 
 
Det daltas och pussas med, och på alla valparna hela tiden. De får lyxmat (tror jag) fyra gånger om dagen och behöver inte ens gå ut själva utan bärs ut och in. Dessutom har de inte ens krav på sig att gå ut och göra sina behov utan dessa görs hur och varsomhelst. Jag blir så arg när jag tänker på det, grrr..
Till på köpet heter en av dem Frode Junior, den rackaren ska iallafall flytta snart, till Luleå. Hurra!
 
Till allas stora glädje så blir det ljusare för varje dag som går och trots att kylan biter i öronen så är det riktigt härligt, det blir nog en vår i år också. Solen orkar inte så högt upp på himlen ännu men om bara en månad så syns den på riktigt hos oss här bakom Öberget i Arjeplog också.
 
 
Till sist vill jag berätta om min nya idé som jag ska försöka genomföra under 2014.
Jag ska leta genom mattes fotogömmor och lägga upp Månadens bild och börjar alltså detta med en bild av en liten spediget som vi säger här i Arjeplog. Den heter väl lappmes på svenska och är en rödlistad art som lider av brist på gammal naturskog med inslag av björk. Snabba vingslag har den i alla fall.
 
 
 Om jag håller mitt nyårslöfte och fixar Månadens bild (med hjälp av gammelmatte) så ses vi under februari.
Om jag inte blir för upptagen med att hålla tassarna för Marcus Hellner förstås.
Hälsningar Frode