Min första sommar och höst

Hej på er!
Jag undrar om det finns någon där ute som vill läsa om mina upptåg? Hur som helst så tänker jag skriva lite nu.
Som ung dam har jag tankar på vad jag ska syssla med i framtiden. Ska jag bli vakthund, fiskarhund eller något annat?
I början av sommaren testade jag mina färdigheter som trädgårdsmästare, och om jag får säga det själv så har jag anlag för detta. Jag planterade om mattes blomma jättebra och passade på att beskära den på samma gång. Den var full av vita blommor som skymde de fina gröna bladen så dem tog jag bort. Det var också på tok för mycket jord i krukan så jag skottade bort en del så rötterna kunde andas bättre.
Jag har även gjort lite jordarbeten utomhus. Jag har förberett hål för framtida plantering eller hål som kan användas som fångstgropar där lite mindre villebråd kan ramla ner eller där större klumpiga "heffaklumpar" kan ramla omkull för att senare övermannas och oskadliggöras. 
 
 
Vi har vi varit ute med ett hus på hjul några gånger också. Första gången åkte vi till mammas hemland Finland men det var inte särskilt spännande, det såg ut som Sverige ungefär bara mera blommor. Hundarna pratade samma språk men människorna där sa bara hyvä pentu till mig hela tiden, jag vet inte om det är bra eller dåligt men det lät snällt i alla fall.
Jag tycker väldigt mycket om "hjulhuset" för där finns ett bord som är precis lagom högt för mig, tyvärr utan mat på bordet. Annars är mat ett av mina stora intressen och ingenting man skämtar om. 
 
 
Vi hade parkerat vårt "hjulhus" bredvid en jättestor affär och mitt i natten blev det en stor smäll så alla vaknade, och då jag kände mig kissnödig fick gammelmatte följa mig ut.
När vi kom ut såg vi att smällen kommit från ett stort norskt hjulhus som backat mitt i en stolpe och där sprang en hel familj omkring och tjoade fast de flesta försökte sova. Så kan det gå om man inte är rädd om sitt hjulhus.
 
 
En och annan fisketur och annat trevligt har vi hunnit med, och jag vill betona att det inte är jag som har svårt att få tiden att räcka till trevligheter, det är mina människor som envisas med att jobba med oväsentliga grejor hela dagarna. De plockar svamp och jordgubbar, filear abborrar och klyver ved och ibland sitter de bara och surrar runt ett matbord och ser inte alls till mina behov som liten hund.
Här bjuder jag på en riktig familjebild när jag var ute med mina föräldrar på sjön. Vi fick ingen fisk men en bulle hann jag smaka på ialla fall.
 
 
 Jag har inte stora krav på mitt liv men jag vill att det ska hända saker, blir det för lugnt och tråkigt så hittar jag på egna saker. Jag har både testat mina färdigheter som florist, det borde jag väl klara när jag är en sån bra trädgårdsmästare. Sen har jag jobbat som provsmakare av okokt potatis som jag hittade i källaren. Efter det försökte jag torka golvet med en handduk då det både kommmit jord och potatisskal på golvet. Problemet var att någon varit så ordentlig när de hängt upp den. Lägg märke till tallriken i bakgrunden, den har jag egenmunnat burit dit så om det kniper kan jag jobba som servitör eller diskplockare.
Sen inledde jag mitt nästa projekt då jag fortfarande inte var helt klar över mitt yrkesval. Eftersom huset, både det som står stilla och det som har hjul, har många olika roliga sladdar både här och där, tänkte jag se om jag kan bli en "sladdare" när jag blir äldre. Jag är inte helt säker vad en "sladdare" gör, men det både lyser och gnistrar och låter om dem så det är säkert kul. 
Sagt och gjort, för nån vecka sen letade jag upp en lagom lång sladd och började sladda. Sladden var helt svart när jag började men när jag hållit på ett tag fick jag fram både röda och gröna smala sladdar och jag gjorde många fler än den enda jag började med. 
MEN tror ni någon blev glad. Inte det!
 
 
Så det är väl bäst att jag gör sånt som finnspetsar gör bäst till exempel gräver sork. 
 
 
Vi har två andra valpar i familjen. Lilly och Oskar heter de, och de ser inte på sorkar på samma sätt som jag.
Jag ser ett byte och eventuell snacks till kvällens teveprogram när jag känner lukten av sork. Gräv fram och döda!!
Lilly och Oskar ser ett tragiskt dödsfall när en näbbmus blivit överkörd. Men vi hade ingen begravning i alla fall, där går gränsen.
 
 
I åtta veckor har jag haft en lillasyster med vassa tänder och mycket päls. Onödigt bortskämd var Queen E hon. Hon fick mat både nu och då, mycket oftare än jag trots att jag är minst lika hungrig. Först fick hon både nappflaska och snutta på Svea och sen fick hon mat minst hundra gånger varje dag.
 
 
Om ni minns min häffaklumpsfälla som jag gjorde i början av sommaren. Jag använde den till att begrava min lillasyster i. Det har regnat ganska mycket den senaste veckan och kan ni föreställa er hur hon såg ut när hon kom upp som en brun häffaklumpsbaby ungefär.
Nu har hon åkt vidare ut i världen så nu får Queen E smutsa ner nån annans golv och jag får fånga andra byten.
 
 
Det blev inte mycket om höstens jakt för det finns inte mycket att berätta. Det har gått allmänt tungt även om jag har gjort mitt bästa.
Men än har inte snön fallit så allt kan hända och allt kan vända.
Trevlig Allhelgona helg önskar Maja
PS Jag gick nyss ut och det lyste flera ljus ute och det såg väldigt mystiskt ut så jag sa Vov Vov.
Men då sa matte att vi har tänt ljus för Frode och alla andra som inte finns med oss längre och det kändes bra!